پنام آزما

طراحی فشار مثبت و منفی

با ما در تماس باشید

فشار مثبت یعنی حجم هوای تمیز از محیط بیرون از ساختمان به سمت محیط داخل ساختمان دمیده شود. بهترین دستگاه مکانیکی برای تأمین فشار مثبت، اگزاست فن دمنده است. فشار مثبت نه تنها باعث تخلیله ی دود و آتش می شود بلکه  باعث اطفا حریق نیز می شود.

بعد از حادثه ­ی پلاسکو سازمان آتشنشانی مقررات و قوانین سفت و سختی در رابطه با وجود جریان های فشار مثبت در ساختمان ها تعیین و ابلاغ کرد که در ساختمان های بالای 23 متر یا 6 طبقه استفاده از سیسیتم فشار مثبت الزامی می باشد.

 

در سیستم‌های کنترل دود ناحیه‌ای (Zoned Smoke Control) به منظور جلوگیری از سرایت دود از فضای حریق و ناحیه دود به سایر نواحی، علاوه بر ایجاد فشار مثبت در نواحی مجاور، سعی می‌شود که با تخلیه دود از ناحیه دود فشار منفی ایجاد گردد.

فشار منفی در تهویه یعنی حجم هوای آلوده از محیط داخل به سمت بیرون هدایت می شود. این فرایند تحت یک مکش با فشار ثابت انجام می گیرد و به این ترتیب، یک اگزاست فن مکنده، بهترین انتخاب خواهد بود. در این حالت فن مانند یک مکنده هوا عمل می‌‌کند و دود، گازهای داغ و سمی‌ و همجنین مواد آلوده‌کننده هوا توسط فن مکیده می‌ شود.

وقتی حجم آلودگی در محیط داخل افزایش پیدا کند، فن مکنده، حجم قابل توجهی از هوا را به بیرون هدایت می کند؛ در ادامه، یک  فن دمنده می تواند بر اساس فشار مثبت، هوای تمیز را به داخل محوطه وارد کند.

در کدام قسمت ساختمان از فشار مثبت و در کدام قسمت از فشار منفی در تهویه استفاده می‌شود؟

در راه­‌پله تهویه باید با فشار مثبت باشد تا هوا از سمت راه پله‌ها به سمت داخل منازل حرکت کرده و راه پله‌ها را برای عبور افراد ایمن نگه ‌دارد. در سرویس­های بهداشتی تهویه با فشار منفی است تا آلودگی­ها بسمت بیرون هدایت شود.

با ما در تماس باشید

موارد کاربرد: