پنام آزما

محاسبه حجم هوای لازم و بار گرمایی و سرمایی

با ما در تماس باشید

بار سرمایشی:

به معنای میزان انرژی گرمایی که باید از ساختمان یا یک فضای بسته خارج شود تا دمای آن در محدوده قابل قبولی قرار بگیرد. ساختمانی که دارای بار پایینی است، نیاز به انرژی پایینی برای سرمایش یا گرمایش دارد تا به دمای اسایش نزدیک شود. هدف از تعیین بار سرمایشی، تعیین اندازه و ظرفیت سیستم تهویه هوا یا تجهیزات سرمایشی است تا بهترین انتخاب برای سیستم سرمایشی بر اساس گرمترین زمان انجام شود.

بار گرمایشی:

یا بار حرارتی میزان انرژی حرارتی است که باید به ساختمان اضافه شود تا دمای آن در محدوده قابل قبولی قرار بگیرد . بار حرارتی قبل از انتخاب سیستم گرمایی محاسبه میشود تا مناسبترین سیستم برای ساختمان تعیین شود.

با ما در تماس باشید

عوامل موثر در بار سرمایشی و گرمایشی ساختمان: فضای ساختمان، متریال بکار رفته در آن، تعداد اتاق ها، پنجره ها، جنس دیوار، سقف و ارتفاعش، سیستم های تهویه،  هندسه ساختمان و تابش خورشید.

نفوذ هوا به داخل یكی از عوامل موثر در افزایش بار حرارتی ( گرمایی و سرمایی ) ساختمان است . به طوریكه در زمستان نفوذ هوای سرد بیرون موجب افزایش بار سرمایی فضای مورد نظر می شود و در تابستان نیز نفوذ هوای گرم بیرون موجب افزایش بار گرمایی ساختمان می شود.پس محاسبه حجم هوای نفوذی یكی از عوامل مهم در محاسبه بار حرارتی ساختمان می باشد.